17 مه 2023- مطالعه ی اخیراً منتشر شده در مجله ی غدد درون ریز و متابولیسم بالینی، ارتباط بالقوه ای را بین ویژگی های الگوی روزانه ی کورتیزول با خطر ابتلا به دیابت نوع 2 (T2D) در بیماران مبتلا به فشار خون بالا و آپنه انسدادی خواب (OSA) نشان داد.

مطالعات از مدت ها قبل نشان داده اند که محور هیپوتالاموس-هیپوفیز-آدرنال (HPA) که نقش مهمی در تنظیم پاسخ استرس بدن ایفا می کند، با دیابت نوع 2 مرتبط است. این مطالعه با هدف بررسی اینکه آیا اختلال عملکرد محور HPA به طور خاص با بروز T2D در بیماران مبتلا به فشار خون بالا و OSA مرتبط است یا خیر، انجام شد.

این مطالعه شامل 1478 بیمار مبتلا به فشار خون بالا و OSA بود که در ابتدا تحت آزمایشی برای بررسی ریتم کورتیزول قرار گرفتند. از یک مدل رگرسیون کاکس برای ارزیابی رابطه بین ویژگی‌های الگوی روزانه ی کورتیزول با خطر T2D استفاده شد. در طی یک پیگیری متوسط 7.0 ساله، 196 شرکت کننده به T2D مبتلا شدند.

این مطالعه با یافته های بالینی زیر به پایان رسید:

· در طول مطالعه 196 شرکت کننده به دیابت نوع 2 مبتلاشدند.

· شیب تند کورتیزول روزانه (DCS) با کاهش خطر دیابت نوع 2 همراه بود(نسبت خطر 0.88).

· سطوح بالاتر کورتیزول نیمه شب با افزایش خطرT2D همراه بود(نسبت خطر 1.25).

· نه شیب تند کورتیزول روزانهو نه کورتیزول نیمه شب با بروز T2D در زیر گروهی از زنان یا شرکت کنندگان با OSA خفیف، مرتبط نبودند.

محققان گفتند: شیب تندتر کورتیزول روزانه و سطوح بالاتر کورتیزول نیمه شب به ترتیب با خطرات T2D کمتر و بیشتر در بیماران مبتلا به فشار خون بالا و OSA، حداقل در مردان یا شرکت کنندگان با OSA متوسط تا شدید، مرتبط است.

این مطالعه نشان می دهد که ویژگی های الگوی کورتیزول روزانه ممکن است یک هدف پیشگیری اولیه برای دیابت در این جمعیت باشد.

محققان افزودند که این مطالعه رابطه ی پیچیده بین محور HPA، ویژگی‌های الگوی روزانه ی کورتیزول با خطر دیابت نوع 2 را در بیماران مبتلا به فشار خون بالا وOSA ، روشن می‌کند. تحقیقات بیشتری برای تایید این یافته ها و کشف مکانیسم های دخیل در این ارتباط مورد نیاز است.

منبع:

https://medicaldialogues.in/diabetes-endocrinology/news/diurnal-cortisol-features-linked-to-diabetes-risk-in-hypertensive-patients-with-sleep-apnea-111473